تاکسی هوایی

 

  • o                                          منتشر شده در آریانا گردشگر(صاعقه)

o                                           علیجلالی

o                      بر پهنه باند فرودگاه مهرآبادهواپیماهای بزرگ و غول پیکر یکی پس از دیگری برمی‌‌خیزند و می‌نشیند. مخازن بزرگسوخت مشغول خدمات رسانی به دیگر هواپیماهای موجود در محوطه فرودگاههستند.

o                      مال‌التجاره‌ها و کالاهایمختلف از یک هواپیما تخلیه شده و برخی دیگر بر هواپیمایی دیگر بارمی‌شوند. تسمهنقاله‌های قسمت بار به طور مداوم در حال جابجایی چمدانهای مسافران هستند. پرسنلمختلف و کارشناسان زیادی از این سو به آن سو می‌روند و بر عملکرد و قابلیت پروازهواپیماها نظارت می‌کنند.در این هیاهو، ازدحام و ترافیک سنگین، گوش انسان بهواژه‌ای تازه آشنا می‌شود که سئوالات زیادی را در پیدارد.

o                                           تاکسی هوایی

o                      در دهه‌های پیش، این واژه کمو بیش مطرح شده بود و هواپیماهای کوچک و تک موتوره سسنا، با پرواز بر فراز تهران،در ازای دریافت اندکی پول علاقمندان را در آسمان شهر رو به رشد تهران به پرواز درمی‌آورند. اما از آن روز تاکنون و در این ازدحام و هیاهوی فراوان در صنعت حمل و نقلهوایی چه جایگاهی برای تاکسی هوایی می‌توان انتظار داشت، سئوالی است که پرداخت بهآن فرصت زیادی را می‌طلبد. با این حال به ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد رفته وبا محمدرضا اختراع، خلبان و متخصص فنی هواپیما و مدیر عامل تنها شرکت موجود، دردفتر لاین مستقر در فرودگاه صحبت کردیم.

o                      لطفاً برای ما و خوانندگانعزیزمان بفرمایید که از چه سالی و با چه انگیزه‌ای تصمیم به تأسیس و راه‌اندازیتاکسی هوایی گرفتید؟

o                      در سال 1378 اولین قدم را ازسازمان هواپیمایی کشور شروع کردیم. برای این کار به کمیته هوانوردی درخواستی دادیمکه پیرو آن مجوز شش ماهه‌ای برای ما صادر شد. به ما گفته شد که باید یک دفتر در خوروشایسته تهیه کنیم. ما هم در خیابان دکتر بهشتی (عباس‌آباد)، به دلیل حضور شرکتهایمعتبر هوایی دفتری را دایرکردیم. بعد از تهیه دفتر به دنبال مسئله اصلی که هواپیمابود رفتیم. ما از روز اول به این شکل کارمان را شروع کردیم که هواپیما را از شرکتهواپیمایی آسمان اجاره کنیم. در ابتدا تعدادی از دوستان و آشنایانی را که از اتباعژاپن و دیگر کشورها بودند،به ایران دعوت کردیم و برای اولین بار بعداز انقلاب توانستیم هواپیمای اختصاصی را به پرواز درآوریم. در این سفر به اصفهان،شیراز، کیش و کرمان رفتیم. البته اینکار با موفقیت انجام شد. بعد از مدتی که گذشتبه هرحال لازم شد تا ما هواپیمای مخصوص خودمان را تهیه کنیم. ما هم با تهیه مجوزهاو گواهینامه‌های بین‌المللی مربوطه، اقدام به خرید چهار فروند هواپیمای آمریکایی بهنام "پایپر" مدل "چیفتن" کردیم.

o                                           برای ما بگویید که آیا شما وشرکتهای دیگر هواپیمایی از مزایا و امکانات یکسان برخوردار هستید یاخیر؟

o                      نه، اینطور نیست. با ما یکسانبرخوردار نمی‌شود. چرا که شرکتهای بزرگ از امکانات دولتی و سوخت ارزان استفادهمی‌کنند، ولی ما از این بابت باید با نرخ آزاد و به صورت مستقل سوخت خودمان را تهیهکنیم. همچنین قطعات یدکی و دیگر موارد مربوط به خدمات و سرویس‌دهی برعهده‌ی ‌خود مااست. در واقع ما هیچگونه وابستگی به بخشهای دولتی نداشته و روی‌پای خودمان عملمی‌کنیم. به‌طور مثال بنزین ما به نرخ 1300 تومان تهیه می‌شود و این در حالی‌است کهشرکتهای دیگر سوختشان را به نرخ 130 تومان خریداری می‌‌کنند.

o                                           هواپیماهای شما تا چه مسافتیبرد پروازی دارند و اصولاً آیا برنامه خاصی جهت پریدن هواپیماهادارید؟

o                      البته ما تا شعاع دو هزارکیلومتری برد پرواز داریم. ولی در ارتباط با برنامه، باید بگویم که ما برنامه‌یمرتب و روزانه جهت حمل مسافر نداریم. بلکه با توجه به سفارشات سرویس می‌دهیم. ما براساس درخواست مسافران با چارتی که در اختیار داریم مسافت و طول ساعت پرواز رامحاسبه‌کرده و نرخی معادل هر ساعت پرواز یک میلیون و پانصد هزار تومان درنظرمی‌گیریم. در واقع این مبلغ برای پرواز دربستی محاسبه شده و فرقی نمی‌کند که یک نفریا ده‌نفر مسافر داشته باشیم. بابت هر ساعت پرواز مبلغ مذکور را دریافت میکنیم.

o                                           آیا شما فقط در حمل و نقلمسافران شرکت می کنید یا به صورت دیگری هم پروازدارید؟

o                      البته ما فقط مسافران راجابه‌جا نمی‌کنیم. هواپیماهای ما به دلیل قابلیت پرواز و فرود در باندهای کوتاه وهمچنین راحتی و ایمنی، مورد استقبال شرکتهای نفتی قرار‌گرفته‌اند و در پروژه‌هایمربوطه به آنها خدمات می‌دهیم. البته باید بگویم که انتظار ما برای حمل مسافر دراین مورد زیاد نیست. چراکه با بالا بودن هزینه‌ها برای بسیاری از عزیزان، مسافرت بهاین شکل مرقون به صرفه نیست.

o                                           آیا شبیه به شرکت شما درمنطقه خاورمیانه هم وجود دارد یا خیر؟

o                      خیر ما تنها شرکت موجود در خاورمیانههستیم که به شکل تاکسی هوایی فعالیت می‌کنیم و در واقع به تازگی هم از سوی کشورهایمنطقه مورد توجه قرارگرفته‌ایم. من فکر می‌کنم توجه بیشتر به امر خصوصی سازی درصنعت حمل و نقل هوایی، بار بسیار زیادی را از روی دوش دولت بر‌خواهد داشت که بهخودی‌خود در نحوه و کیفیت کار تأثیرگذار خواهد بود

 

/ 0 نظر / 7 بازدید