کلون (قفل! یعنی که کلیدی هم هست)

نوشته‌های علی جلالی نجف آبادی
 
تاکسی هوایی
ساعت ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/٥ : توسط : علی جلالی نجف آبادی

 

  • o                                          منتشر شده در آریانا گردشگر(صاعقه)

o                                           علی جلالی

o                      بر پهنه باند فرودگاه مهرآباد هواپیماهای بزرگ و غول پیکر یکی پس از دیگری برمی‌‌خیزند و می‌نشیند. مخازن بزرگ سوخت مشغول خدمات رسانی به دیگر هواپیماهای موجود در محوطه فرودگاه هستند.

o                      مال‌التجاره‌ها و کالاهای مختلف از یک هواپیما تخلیه شده و برخی دیگر بر هواپیمایی دیگر بارمی‌شوند. تسمه نقاله‌های قسمت بار به طور مداوم در حال جابجایی چمدانهای مسافران هستند. پرسنل مختلف و کارشناسان زیادی از این سو به آن سو می‌روند و بر عملکرد و قابلیت پرواز هواپیماها نظارت می‌کنند.در این هیاهو، ازدحام و ترافیک سنگین، گوش انسان به واژه‌ای تازه آشنا می‌شود که سئوالات زیادی را در پی دارد.

o                                           تاکسی هوایی

o                      در دهه‌های پیش، این واژه کم و بیش مطرح شده بود و هواپیماهای کوچک و تک موتوره سسنا، با پرواز بر فراز تهران، در ازای دریافت اندکی پول علاقمندان را در آسمان شهر رو به رشد تهران به پرواز در می‌آورند. اما از آن روز تاکنون و در این ازدحام و هیاهوی فراوان در صنعت حمل و نقل هوایی چه جایگاهی برای تاکسی هوایی می‌توان انتظار داشت، سئوالی است که پرداخت به آن فرصت زیادی را می‌طلبد. با این حال به ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد رفته و با محمدرضا اختراع، خلبان و متخصص فنی هواپیما و مدیر عامل تنها شرکت موجود، در دفتر لاین مستقر در فرودگاه صحبت کردیم.

o                      لطفاً برای ما و خوانندگان عزیزمان بفرمایید که از چه سالی و با چه انگیزه‌ای تصمیم به تأسیس و راه‌اندازی تاکسی هوایی گرفتید؟

o                      در سال 1378 اولین قدم را از سازمان هواپیمایی کشور شروع کردیم. برای این کار به کمیته هوانوردی درخواستی دادیم که پیرو آن مجوز شش ماهه‌ای برای ما صادر شد. به ما گفته شد که باید یک دفتر در خور وشایسته تهیه کنیم. ما هم در خیابان دکتر بهشتی (عباس‌آباد)، به دلیل حضور شرکتهای معتبر هوایی دفتری را دایرکردیم. بعد از تهیه دفتر به دنبال مسئله اصلی که هواپیما بود رفتیم. ما از روز اول به این شکل کارمان را شروع کردیم که هواپیما را از شرکت هواپیمایی آسمان اجاره کنیم. در ابتدا تعدادی از دوستان و آشنایانی را که از اتباع ژاپن و دیگر کشورها بودند، به ایران دعوت کردیم و برای اولین بار بعد از انقلاب توانستیم هواپیمای اختصاصی را به پرواز درآوریم. در این سفر به اصفهان، شیراز، کیش و کرمان رفتیم. البته اینکار با موفقیت انجام شد. بعد از مدتی که گذشت به هرحال لازم شد تا ما هواپیمای مخصوص خودمان را تهیه کنیم. ما هم با تهیه مجوزها و گواهینامه‌های بین‌المللی مربوطه، اقدام به خرید چهار فروند هواپیمای آمریکایی به نام "پایپر" مدل "چیفتن" کردیم.

o                                           برای ما بگویید که آیا شما و شرکتهای دیگر هواپیمایی از مزایا و امکانات یکسان برخوردار هستید یا خیر؟

o                      نه، اینطور نیست. با ما یکسان برخوردار نمی‌شود. چرا که شرکتهای بزرگ از امکانات دولتی و سوخت ارزان استفاده می‌کنند، ولی ما از این بابت باید با نرخ آزاد و به صورت مستقل سوخت خودمان را تهیه کنیم. همچنین قطعات یدکی و دیگر موارد مربوط به خدمات و سرویس‌دهی برعهده‌ی ‌خود ما است. در واقع ما هیچگونه وابستگی به بخشهای دولتی نداشته و روی‌پای خودمان عمل می‌کنیم. به‌طور مثال بنزین ما به نرخ 1300 تومان تهیه می‌شود و این در حالی‌است که شرکتهای دیگر سوختشان را به نرخ 130 تومان خریداری می‌‌کنند.

o                                           هواپیماهای شما تا چه مسافتی برد پروازی دارند و اصولاً آیا برنامه خاصی جهت پریدن هواپیماها دارید؟

o                      البته ما تا شعاع دو هزار کیلومتری برد پرواز داریم. ولی در ارتباط با برنامه، باید بگویم که ما برنامه‌ی مرتب و روزانه جهت حمل مسافر نداریم. بلکه با توجه به سفارشات سرویس می‌دهیم. ما بر اساس درخواست مسافران با چارتی که در اختیار داریم مسافت و طول ساعت پرواز را محاسبه‌کرده و نرخی معادل هر ساعت پرواز یک میلیون و پانصد هزار تومان درنظر می‌گیریم. در واقع این مبلغ برای پرواز دربستی محاسبه شده و فرقی نمی‌کند که یک نفر یا ده‌نفر مسافر داشته باشیم. بابت هر ساعت پرواز مبلغ مذکور را دریافت می کنیم.

o                                           آیا شما فقط در حمل و نقل مسافران شرکت می کنید یا به صورت دیگری هم پرواز دارید؟

o                      البته ما فقط مسافران را جابه‌جا نمی‌کنیم. هواپیماهای ما به دلیل قابلیت پرواز و فرود در باندهای کوتاه و همچنین راحتی و ایمنی، مورد استقبال شرکتهای نفتی قرار‌گرفته‌اند و در پروژه‌های مربوطه به آنها خدمات می‌دهیم. البته باید بگویم که انتظار ما برای حمل مسافر در این مورد زیاد نیست. چراکه با بالا بودن هزینه‌ها برای بسیاری از عزیزان، مسافرت به این شکل مرقون به صرفه نیست.

o                                           آیا شبیه به شرکت شما در منطقه خاورمیانه هم وجود دارد یا خیر؟

o                      خیر ما تنها شرکت موجود در خاورمیانه هستیم که به شکل تاکسی هوایی فعالیت می‌کنیم و در واقع به تازگی هم از سوی کشورهای منطقه مورد توجه قرارگرفته‌ایم. من فکر می‌کنم توجه بیشتر به امر خصوصی سازی در صنعت حمل و نقل هوایی، بار بسیار زیادی را از روی دوش دولت بر‌خواهد داشت که به خودی‌خود در نحوه و کیفیت کار تأثیرگذار خواهد بود